Albert Heijn heeft zijn aanbod voor bedrijven uitgebreid. De meer dan 10.000 zakelijke klanten van de supermarkt kunnen sinds deze week meer dan 250 nieuwe producten online bestellen.
Het gaat om artikelen in portie- en grootverpakkingen, zoals een doos met 360 koffiemelkcupjes, een tray met 24 blikjes Coca-Cola of een doos met 240 kuipjes chocopasta.
Albert Heijn lijkt zich te richten op de dagelijkse boodschappen die mkb-bedrijven nodig hebben. Denk aan dingen voor de lunch: kaas, vleeswaren, melk, yoghurt en zoet broodbeleg.
Daarnaast heb je keuze uit diverse soorten frisdrank en koffie, standaard benodigdheden als suiker, koffiemelk, zout en peper en zijn er zo’n twintig verschillende schoonmaakmiddelen online te bestellen in grootverpakking.
Ook zijn Nutricia-producten zoals drink-, sonde- en dieetvoeding opgenomen in het assortiment, omdat Albert Heijn zorginstellingen als klant heeft.
De hernieuwde focus op zakelijke klanten lijkt een uitkomst van de onlangs aangekondigde samenwerking met Bidfood, de horecagroothandel die tot voor kort DeliXL heette. Albert Heijn gaat daarmee de strijd aan met gevestigde groothandels als Sligro en Makro. De eerste is in Nederland marktleider op het gebied van voedsel.
Hoe laat het zakelijk assortiment van Albert Heijn zich vergelijken met dat van Makro en Sligro? Business Insider deed een kleine steekproef. We namen elf identieke producten die bij alle drie de bedrijven te koop zijn.
Wie de goedkoopste is, verschilt per product. Zo kun je voor een tray Coca-Cola het beste naar de Makro, maar voor 24 blikjes sinaasappelsap is Albert Heijn de voordeligste optie.
In totaal kosten de elf artikelen bij Albert Heijn 185,02 euro. Bij de Sligro ben je bijna 3 euro goedkoper uit en bij de Makro hoef je ruim 7 euro minder af te rekenen.
Kortom: bij Albert Heijn ben je over het algemeen iets duurder uit dan bij de Makro of Sligro. Ook moet je bij Albert Heijn rekening houden met bezorgkosten die variëren tussen de 3,95 euro en 8,95 euro.
Bij de Sligro en de Makro kan je alles ook online bestellen, bezorgkosten worden bij beide bedrijven per klant apart afgesproken.